Futloos ? Welke energieboosters kunnen we gebruiken ?

Er slap en futloos bijlopen kan gebeuren maar mag niet te lang duren … Ontdek hieronder onze oplossingen en ga herboren de zomer in!

Een evenwichtige levensstijl

  1. Voldoende slapen: een powernap tijdens de dag helpt je om een gebrekkige nachtrust in te halen. Drie à vier powernaps per dag zijn heel nuttig om de stress te verdrijven en kunnen voor een ware energieboost zorgen, zelfs wanneer ze van korte duur zijn (2 à 5 minuten).
  2. Regelmatig een fysieke inspanning doen: het is niet de bedoeling om je aan het joggen te krijgen als je daar een hekel aan hebt, maar om je minstens drie keer per week gedurende 30 minuten te laten bewegen, aan uw eigen tempo. Het belangrijkste is dat je beweegt en zuurstof opneemt. De minst sportieven onder ons kunnen zich aan yoga wagen.
  3. Een evenwichtige voeding betekent 100% energie op je bord.
  4. Beperk alcohol tot een minimum en stop met roken!

 

Energie in pilvorm !

Aansluitend op deze leefregels bestaan er specifieke voedingssupplementen die u eveneens wat fut kunnen geven. Deze voedingssupplementen zijn alleen efficiënt als zij deel uitmaken van een kuur. Een pilletje nemen, enkel wanneer u zich moe voelt, zal niet helpen. Vraag raad aan ons of aan uw dokter om uw keuze te maken

  1. Vitamines (vooral B1, B2, C) zijn micronutriënten die het lichaam niet alleen kunnen synthetiseren; zij werken ook als energieboosters en compenseren het tekort aan energie via de voeding.
  2. Vermoeidheid en een futloos gevoel kunnen wijzen op een tekort aan magnesium. Een gelijkmatige toevoeging aan de voeding, verspreid over de hele dag, kan al binnen de 8 à 15 dagen voor een herstel zorgen, als het probleem daar ligt. Magnesium bevindt zich in gedroogde vruchten, donkere chocolade, bananen maar ook in voedingssupplementen. Vraag ons om raad.
  3. Sommige planten zijn een bron van energie dankzij hun cafeïnegehalte. Dit geldt onder andere voor de Guarana-plant dat in vele voedingssupplementen terug te vinden is.
  4. Sommige aminozuren zoals Carnitine worden aanbevolen voor personen met een laag energiepeil. 

.

 

 

Energierijke voeding, dat is vooral een gevarieerde voeding!

  • Volle rijst, pasta, gedroogde groenten (linzen...) citrusvruchten (citroen, sinaasappel…).
  • Donkere chocolade en gedroogd fruit voor magnesium.

  • Mineraal, magnesiumrijk water.

  • Omega-3 (vette vis) voor een ‘morele-boost’.

  • Een stukje vlees (100 tot 150 gr per dag) rijk aan proteïnen.